Календарне планування уроків біології і екології 11 клас
Рівень стандарту (70 годин – 2 години на тиждень)
Складено згідно з навчальною програмою для
загальноосвітніх навчальних закладів, біологія і екологія 10-11 класи. Рівень стандарту
Програма затверджена Наказом
Міністерства освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
Підручник Біологія і екологія
(рівень стандарту) для 11 класів ЗСО Костянтин Задорожний
|
№ з/п
|
Дата
|
ДЗ
|
Тема уроку
|
Очікувані результати
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|
Тема 5. Адаптації (20 год.)
|
||||
|
1*
|
|
§1, стр. 4-8
|
Вступний
інструктаж з БЖД
Адаптація як
загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та
середовища мешкання.
|
Знаннєвий
компонент
оперує
термінами та поняттями:
адаптація,
преадаптація, постадаптація, адаптивний
потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації,
життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм
формулює:
- принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання;
- правило обов’язкового заповнення екологічної ніші;
називає:
- основні властивості адаптацій;
- параметри екологічної ніші;
- способи
терморегуляції організмів;
- основні форми
симбіозу організмів;
- форми
паразитизму;
- типи адаптивних
біологічних ритмів організмів;
наводить приклади:
- адаптацій організмів до різних середовищ мешкання;
- адаптацій людини до різних умов проживання
- адаптивного
характеру поведінкових реакцій тварин;
описує:
- адаптації людини
та інших організмів до різних умов проживання;
характеризує:
- коадаптації організмів;
-
типи біологічних ритмів:
зовнішні та внутрішні, добові, місячні, припливно-відпливні, сезонні, річні,
багаторічні;
пояснює:
- молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем;
- відносний характер
адаптацій;
- біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана;
- генетичну основу формування
адаптацій.
Діяльнісний компонент:
визначає:
- ступінь адаптованості організмів до середовища
мешкання;
розпізнає :
- приналежність певних видів тварин та рослин до
певної життєвої форми;
порівнює:
- особливості терморегуляції пойкілотермних
та гомойотермних тварини;
- адаптації різних груп організмів
до певного середовища мешкання;
складає схеми:
- комплексів адаптацій,
які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів;
моделює:
- наслідки значного
перекривання екологічних ніш конкуруючих видів;
Ціннісний
компонент
робить висновок:
- про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції
органічного світу,
- про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем;
- про адаптивне значення фотоперіодизму.
дотримується правил:
- здорового способу
життя для підвищення власного адаптивного потенціалу;
обґрунтовує судження:
- про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних
видів,
виявляє ставлення до:
- підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять
фізичною культурою та загартовування організму.
|
|
2
|
|
§2, стр. 8-12
|
Загальні
закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій.
|
|
|
3
|
|
§3, стр.12-14
|
Поняття про
преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів.
|
|
|
4
|
|
§4, стр.14-18
|
Поняття про
адаптивну радіацію.
|
|
|
5
|
|
§5, стр.18-20
|
Поняття про
екологічно пластичні та екологічно непластичні види.
|
|
|
6
|
|
§6, стр. 20-24
|
Основні
середовища існування та адаптації до них організмів.
|
|
|
7*
|
|
§6, стр. 20-24
|
Водне середовище існування
|
|
|
8
|
|
§6, стр. 20-24
|
Наземно-повітряне середовище існування
|
|
|
9
|
|
§6, стр. 20-24
|
Ґрунтове середовище існування
|
|
|
10
|
|
§7, стр. 24-30
|
Формування адаптацій
на молекулярному та клітинному рівнях організації.
|
|
|
11
|
|
§8, стр. 30-34
|
Способи
терморегуляції організмів.
|
|
|
12
|
|
§9, стр.34-36
|
Життєві форми
тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.
|
|
|
13
|
|
§10, стр.36-40
|
Екологічна ніша
як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі.
|
|
|
14
|
|
§11, стр.40-42
|
Поняття про
спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію.
|
|
|
15
|
|
§12, стр.42-44
|
Симбіоз та його
форми.
|
|
|
16
|
|
§13, стр.44-48
|
Паразитизм. Організм
як середовище мешкання.
Практична робота№1
1.
Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування
|
|
|
17
|
|
§14, конспект
|
Адаптації
паразитів до мешкання в організмі хазяїна.
|
|
|
18
|
|
§14, конспект
|
Відповідь
організму хазяїна на оселення паразитів.
|
|
|
19
|
|
§15, стр.52-54
|
Адаптивні
біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи
адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне
значення.
|
|
|
20*
|
|
|
Узагальнення з теми «Адаптації»
|
|
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя ( 15 год.)
|
||||
|
21
|
|
§16, стр.56-58
|
Науки, що вивчають
здоров’я людини. Принципи
здорового способу життя.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами:
- здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні
захворювання;
називає:
- науки, що вивчають здоров’я людини;
- шляхи зараження інфекційними хворобами;
- чинники неінфекційних хвороб людини;
наводить приклади:
- профілактичних заходів щодо хвороб людини;
Діяльнісний компонент
характеризує:
- принципи здорового способу життя;
- імунну систему людини, особливості її функціонування;
пояснює:
- механізми взаємодії системи антиген-антитіло;
- заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних,
інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом);
Ціннісний компонент
оцінює:
- вплив регулярних тренувань і рухової
активності, на здоров’я людини;
- вплив харчування на здоров’я людини;
обґрунтовує
судження про:
- необхідність глобального контролю за вірусними
інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах;
- необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті;
- негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на
організм людини;
виявляє
власне ставлення:
- до перспектив
ліквідації найбільш небезпечних інфекцій;
- до особистої та
громадської профілактики захворювань
робить висновки:
- активний спосіб життя це основа збереження
здоров’я;
- особиста гігієна це умова ефективної профілактики різних захворювань.
|
|
22
|
|
§17, стр.58-62
|
Складові здорового способу життя:раціональне
харчування,
|
|
|
23
|
|
§17, стр. 58-62
|
Рухова активність, особиста і побутова гігієна,
відпочинок.
|
|
|
24
|
|
§18, стр.
62-66
|
Безпека і статева культура.
|
|
|
25
|
|
§19, стр.
66-67
|
Негативний вплив на здоров’я людини
алкоголю,
|
|
|
26
|
|
§19, стр.
67-69
|
Негативний вплив на здоров’я людини куріння..
|
|
|
27*
|
|
§19, стр. 69
|
Негативний вплив на здоров’я людини наркотиків.
|
|
|
28
|
|
§20, стр.
70-71
|
Вплив стресових факторів на організм
людини.
|
|
|
29
|
|
конспект
|
Вплив навколишнього середовища на
здоров’я людини.
|
|
|
30
|
|
§21,
стр.72-73
|
Імунна система людини, особливості її функціонування.
|
|
|
31
|
|
§21,
стр.74-75
|
Імунокорекція. Імунотерапія.
|
|
|
32*
|
|
|
Контрольна робота №1
|
|
|
33
|
|
§22,стр.76-83
|
Профілактика неінфекційних захворювань
|
|
|
34
|
|
§23,стр.84-87
|
Профілактика
інфекційних, інвазійних захворювань
людини, захворювань, що передаються статевим шляхом.
Навчальний проект
«Особиста програма зміцнення здоров’я».
|
|
|
35*
|
|
|
Тематичний контроль
Практична робота №2 «Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань».
|
|
|
Тема 7. Екологія
(орієнтовно 13 год.)
|
||||
|
36
|
|
§24,стр.90-92
|
Предмет вивчення
екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами
та поняттями:
екологія, екологічні чинники,
обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція,
екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера;
називає:
-
екологічні закони
і їхнє значення;
-
шляхи асиміляції, передачі
та розсіювання енергії в екосистемах;
-
основні біоми
Землі;
-
ключові
біогеохімічні цикли;
наводить приклади:
-
екологічних
чинників та їхньої взаємодії;
-
типів взаємодій
популяцій у екосистемах;
-
трофічних ланцюгів
та трофічних сіток;
характеризує:
- процеси і явища у популяціях, екосистемах та
біосфері;
- дію екологічних чинників;
- принципи застосування екологічних закономірностей в
практичній діяльності людини та їхні прояви в природі;
- властивості та характеристики екосистем.
Діяльнісний компонент
встановлює:
- елементарні причинно-наслідкові зв'язки між
екологічними процесами та явищами;
аналізує:
- залежність життєдіяльності організмів від
середовища існування;
-дію в природі законів оптимуму,
взаємо компенсації екологічних факторів;
- закономірності структур популяцій;
- механізми дії екологічних чинників;
- механізми інтеграції
складових екосистеми;
складає схеми:
- біогеохімічних циклів;
- трофічних ланцюгів та трофічних сіток;
порівнює:
Ціннісний компонент
висловлює судження щодо:
- значення встановлення
характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду;
|
|
37
|
|
§24,стр.93
|
Екологічні
закони.
|
|
|
38
|
|
§25,стр.94-97
|
Екологічні чинники та їхня класифікація.
|
|
|
39
|
|
§26,стр.98-99
|
Закономірності
впливу екологічних чинників на організми
та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види..
|
|
|
40
|
|
§27,стр.100-103
|
Популяції.
Класифікація популяцій.
Структура та
характеристики популяцій.
|
|
|
41
|
|
§28,стр.104-107
|
Механізми регуляції густоти (щільності) та
чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах.
|
|
|
42*
|
|
§29,стр.108-109
|
Властивості та
характеристики екосистем.
|
|
|
43
|
|
§29,стр.109-111
|
Типи зв’язків між
популяціями різних видів в екосистемах.
|
|
|
44
|
|
§30,стр.112-113
|
Екологічні
сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи.
Закономірності сукцесій.
|
|
|
45
|
|
§31,стр.114-115
|
Агроценози, їхня
структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності
агроценозів.
|
|
|
46
|
|
§32,стр.116-119
|
Біосфера як
глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна
умова існування біосфери.
|
|
|
47
|
|
§33,стр.120-121
|
Вчення В. І.
Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення
глобальної екологічної кризи.
|
|
|
48*
|
|
|
Навчальний
проект
Дослідження
особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних).
Узагальнення знань з
теми « Екологія»
|
|
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне
природокористування ( 12 год.)
|
||||
|
49
|
|
§34,стр.124-127
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями:
сталий розвиток,
екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування;
називає:
- екологічні проблеми в Україні та в світі;
- види забруднення довкілля;
- критерії забруднення довкілля;
- напрямки охорони природи в Україні та в світі;
описує:
- екологічний стан свого
регіону;
наводить приклади:
- видів-вселенців свого регіону;
- джерел забруднення довкілля;
- видів, занесених до Червоної книги України;
характеризує:
- наслідки забруднення довкілля для живих організмів
і людини зокрема;
- проблеми акліматизації та реакліматизації видів;
пояснює:
- необхідність правильної утилізації побутових та
промислових відходів;
- необхідність міжнародної
взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони
навколишнього природного середовища;
- необхідність раціонального використання природних
ресурсів;
Діяльнісний
компонент складає карту:
- екологічного стану свого
регіону;
моделює:
- способи утилізації відходів;
порівнює:
- ступінь
забруднення окремих територій України; застосовує:
- екологічні знання в
повсякденній діяльності.
Ціннісний
компонент дотримується правил:
- охорони навколишнього
середовища;
- екологічної етики;
оцінює:
- вплив діяльності людини на
стан навколишнього середовища та його компонентів;
висловлює судження щодо:
- значення екологічних знань;
- значення концепції сталого
розвитку;
- шляхів вирішення екологічних
проблем свого регіону;
- шляхів раціонального
використання природних ресурсів;
виявляє власну позицію щодо: дієвості екологічної політики в
Україні.
|
|
50
|
|
§35,стр.128-129
|
Поняття про
якість довкілля. Критерії забруднення довкілля.
|
|
|
51
|
|
§36,стр.130-133
|
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та
людини.
|
|
|
52
|
|
§37,стр.134-137
|
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря
та його охорона.
|
|
|
53
|
|
§38,стр.138-141
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод,
дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона
водойм.
|
|
|
54*
|
|
§39,стр.142-145
|
Основні джерела
антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони
ґрунтів.
|
|
|
55
|
|
§40,стр.146-148
|
Антропічний вплив
на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів.
|
|
|
56
|
|
§40,стр.149
|
Збереження
біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.
|
|
|
57
|
|
§41,стр.150-151
|
Екологічна
політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди.
Червона книга та
чорні списки видів тварин. Зелена книга України.
Практична робота №3
«Оцінка
екологічного стану свого регіону».
|
|
|
58
|
|
§42,стр.152-155
|
Концепція сталого
розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку.
|
|
|
59
|
|
§43,стр.156-159
|
Поняття про
екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони
довкілля.
|
|
|
60*
|
|
|
Узагальнення знань з теми « Сталий розвиток
та раціональне природокористування»
|
|
|
Тема 9. Застосування
результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (10 год.)
|
||||
|
61
|
|
§44,стр.162-165
|
Завдання та
досягнення сучасної селекції.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
селекція,
біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна
безпека
називає:
- сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів;
наводить приклади:
- застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції;
- використання стовбурових клітин;
характеризує:
- явище гетерозису та його генетичні основи;
- досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства.
- пояснює:
- значення досягнень генетичної та клітинної інженерії.
Діяльнісний компонент
Порівнює
ефективність методів класичної селекції та
сучасної біотехнології.
робить
висновки про:
- застосування
біотехнології в охороні навколишнього природного середовища;
застосування результатів
біологічних досліджень у сучасній селекції та біотехнології
Ціннісний компонент
висловлює судження про:
-
внесок вітчизняних учених у
розвиток селекції, біотехнології і медицини;
-
перспективи використання
генетично модифікованих організмів;
-
клонування організмів;
- досягнення та ризики генної
інженерії людини;
-
небезпеку створення та
застосування біологічної зброї;
виявляє власну позицію щодо:
- дотримання біоетики в
біологічних та біомедичних дослідженнях.
|
|
62
|
|
§44,стр.166-167
|
Внесок
вітчизняних учених-селекціонерів.
|
|
|
63
|
|
§45,стр.168-171
|
Сучасні методи
селекції тварин, рослин і мікроорганізмів.
|
|
|
64
|
|
§46,стр.172-175
|
Явище гетерозису
та його генетичні основи.
|
|
|
65
|
|
§47,стр.176-179
|
Значення для
планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри
різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів
спадкової мінливості.
|
|
|
66
|
|
§48,стр.180-183
§49,стр.184-187
|
Застосування
методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. Генна інженерія
людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини.
|
|
|
67*
|
|
|
Контрольна робота №2
|
|
|
68
|
|
§50,стр.188-191
|
Сучасна
біотехнологія та її основні напрямки.
Застосування
досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у
біотехнології.
|
|
|
69
|
|
|
Навчальний проект. Клонування організмів. Нанотехнології в біології. Трансгенні
організми: за і проти.
|
|
|
70
|
|
§51-52,
стр.192-201
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний
захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації.
Узагальнення: роль біології у вирішенні
сучасних глобальних проблем людства
|
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий