Календарно-тематичне
планування навчального матеріалу «Біологія», 9 клас
70 годин – 2
години на тиждень, із них 2 години – резервні
|
Програма:
Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів,
затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
|
Підручник:
Соболь В.І. Біологія: підручник для 9-х класів загальноосвітніх
навчальних закладів /Валерій Соболь – Кам’янець-Подільський.: Абетка, 2017. –
288 с., іл.
|
|
№
п/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
Практична частина
|
Домашнє завдання
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної
діяльності учнів
|
|
|
ВСТУП (2 год.)
|
||||||
|
1.
|
|
1. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі
біології.
|
|
§1
опрацювати
|
Діяльність(уміння)
практикує:
- методи біологічних досліджень у пізнанні
окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання,
моніторинг, статистичний — представлення даних);
аналізує та
порівнює:
- біологічні системи, що перебувають на
різних рівнях організації;
моделює
/ створює моделі:
- простих біологічних систем різних рівнів
(наприклад, системи органів людини, угруповання тощо)
|
Знання
оперує термінами:
- описовий метод, експериментальний метод,
моделювання
називає:
- основні галузі біології;
- рівні організації життя;
наводить приклади:
- біологічних систем, що перебувають на різних
рівнях організації;
пояснює:
- значення методів біологічних досліджень у
пізнанні живої природи;
- зв’язок біології з іншими природничими й
гуманітарними науками;
характеризує:
- методи біологічних досліджень (описовий,
експериментальний, моделювання)
|
|
2.
|
|
2. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних
досліджень.
|
|
§2
опрацювати
|
Ставлення
усвідомлює:
відмінність системи від її дискретних
елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між
елементами різних рівнів
|
|
|
ТЕМА 1. ХІМІЧНИЙ СКЛАД КЛІТИНИ (10 год.)
|
||||||
|
3.
|
|
1.Хімічний склад клітини. Неорганічні сполуки.
|
|
§3
опрацювати
|
Діяльність(уміння)
розпізнає:
-
приклади органічних речовин за назвами;
досліджує / спостерігає:
-
приклади дії ферментів;
розв’язує:
- елементарні
вправи з молекулярної біології зі
структури білків та нуклеїнових кислот;
аналізує та порівнює:
-
структурні рівні організації білків;
- властивості органічних
молекул
|
Знання
оперує термінами:
-
полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент
називає:
-
органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів;
-
складові атома (міжпредметні);
- типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні,
водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);
описує:
-
властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;
-
будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;
-
будову й функції нуклеїнових кислот;
наводить приклади:
-
продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;
пояснює:
- необхідність зовнішніх джерел енергії для
існування біологічних систем;
- роль
АТФ у життєдіяльності організмів;
- роль
білків у життєдіяльності організмів;
- роль
нуклеїнових кислот у спадковості організмів
|
|
4.
|
|
2. Вода, її основні властивості.
|
|
§4
опрацювати
|
||
|
5.
|
|
3. Органічні молекули. Біополімери.
|
|
§5
опрацювати
|
||
|
6.
|
|
4.Вуглеводи: властивості та біологічна роль.
|
|
§6
опрацювати
|
||
|
7.
|
|
5. Ліпіди: властивості та біологічна роль.
|
|
§7
опрацювати
|
||
|
8.
|
|
6. Білки: структурна організація та основні функції.
|
|
§8
опрацювати
|
||
|
9.
|
|
7. Нуклеїнові кислоти. Будова та функції ДНК
|
|
§9
опрацювати
|
||
|
10.
|
|
8. Будова та функції РНК. АТФ.
|
|
§10
(ст.40-41) опрацювати
|
||
|
11.
|
|
9. Ферменти, їх роль у клітині.
|
Лабораторне дослідження. Властивості ферментів
|
§10
(41-42) опрацювати
|
Ставлення
висловлює та обґрунтовує судження:
- про
спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій
природі;
- щодо
необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини;
робить висновок:
- про
необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування;
- про
значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів;
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток біохімії (І. Ф. Мішер,
Ф. Крік, Дж. Уотсон, Р. Франклін та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін, О. В. Данилевський,
Я. О. Парнас)
|
|
|
12.
|
|
10. Практична робота №1 Розв`язування елементарних вправ зі
структури білків та нуклеїнових кислот.
|
Практична робота №1 Розв`язування елементарних вправ зі
структури білків та нуклеїнових кислот.
|
§3-10
повторити
|
||
|
ТЕМА 2. СТРУТУРА КЛІТИНИ (7 год.)
|
||||||
|
13.
|
|
1. Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії.
|
|
§11
опрацювати
|
Діяльність(уміння)
порівнює:
-
будову клітини прокаріотів й еукаріотів;
-
будову клітин рослин, тварин, грибів;
дотримується правил:
-
виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа;
-
виконання малюнків біологічних об’єктів;
спостерігає:
-
елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах;
аналізує:
-
взаємозв’язок між будовою та функціями органел;
-
взаємозв’язок між будовою та функціями ядра
|
Знання
оперує термінами:
-
еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма,
ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет
називає:
- методи дослідження клітин;
-
складові цитоплазми;
-
основні клітинні органели та їхні функції;
-
основні компоненти та функції ядра;
наводить приклади:
- про-
та еукаріотичних організмів;
-
рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;
розпізнає:
-
компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;
пояснює:
- роль
мембран у життєдіяльності клітин;
-
взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем;
характеризує:
-
хімічний склад клітинної мембрани
|
|
14.
|
|
2. Клітина та її структура.
|
|
§12
опрацювати
|
||
|
15.
|
|
3.
Клітинна
мембрана.
|
|
§13
опрацювати
|
||
|
16.
|
|
4.
Цитоплазма
та основні клітинні органели
|
|
§14
опрацювати
|
||
|
17.
|
|
5.
Ядро:структурна
організація та функції.
|
|
§15
опрацювати
|
||
|
18.
|
|
6.
Різноманітність
клітин.
|
Лабораторна робота № 1. Вивчення
структурно-функціональної різноманітності клітин.
|
§16
опрацювати
|
||
|
19.
|
|
7. Контрольна робота №1: «Структура клітини»
|
|
§§11-16
повторити
|
Ставлення
застосовує знання:
- для
доказу єдності органічного світу;
висловлює судження:
- щодо ролі клітини як
елементарної структурної одиниці живих систем;
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн,
М. Шлейден, К. Гольджі та ін.)
|
|
|
ТЕМА 3. ПРИНЦИПИ ФУНКЦІОНУВАННЯ КЛІТИНИ (6 год.)
|
||||||
|
20.
|
|
1.Обмін речовин та енергії в клітині.
|
|
§17
опрацювати
|
Діяльність(уміння)
характеризує:
-
процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує:
- вплив зовнішніх факторів на протікання клітинних процесів (зокрема, чим зумовлений зелений колір рослин);
порівнює:
-
процеси фотосинтезу та хемосинтезу
|
Знання
оперує термінами:
-
метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії,
фотосинтез, пластиди, хемосинтез
називає:
-
процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини;
-
органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез;
наводить
приклади:
-
процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині
|
|
21.
|
|
2. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.
|
|
§18
опрацювати
|
||
|
22.
|
|
3. Клітинне дихання, його біохімічні механізми.
|
|
§19
опрацювати
|
||
|
23.
|
|
4. Фотосинтез: світлова та темнова фази.
|
|
§20
опрацювати
|
||
|
24.
|
|
5. Хемосинтез. Потік речовин, енергії та інформації з клітини.
|
|
§21
опрацювати
|
Ставлення
висловлює судження:
- щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу,
клітинного дихання для забезпечення
енергетичних потреб організмів;
- щодо
планетарної ролі фотосинтезу;
застосовує знання про:
-
процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя;
робить висновок:
- про
схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів
різних груп організмів;
- про
значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів
|
|
|
25.
|
|
6. Узагальнення знань за темою «Принципи
функціонування клітини»
|
|
§§17-21
повторити
|
||
|
ТЕМА 4. ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ СПАДКОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ (12 год.)
|
||||||
|
26.
|
|
1. Ген та його будова. Геном про- та
еукаріотів.
|
|
§§22-23
опрацювати
|
Діяльність(уміння)
характеризує:
-
процес транскрипції;
-
процес біосинтезу білка;
-
процес реплікації ДНК;
-
генетичний код та його значення в біосинтезі білків;
- взаємозв’язок
між будовою та функціями хромосом;
-
процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;
-
етапи клітинного циклу;
- етапи онтогенезу в рослин і тварин;
порівнює:
-
процеси транскрипції та реплікації;
-
процеси мітозу та мейозу
|
Знання
оперує термінами:
- ген,
генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз,
мейоз
називає:
- типи
генів;
-
етапи реалізації спадкової інформації;
- фази
мітозу та мейозу;
- періоди онтогенезу в багатоклітинних
організмів;
наводить приклади:
- застосування
принципу комплементарності нуклеотидів
|
|
27.
|
|
2.
Хромосоми: будова та
функції.
|
|
§24
опрацювати
|
||
|
28.
|
|
3. Транскрипція.
Основні
типи РНК.
|
|
§25
опрацювати
|
||
|
29.
|
|
4. Генетичний код.
Біосинтез білка.
|
|
§26
опрацювати
|
||
|
30.
|
|
5. Подвоєння ДНК. Репарація
пошкоджень ДНК.
|
|
§27
опрацювати
|
||
|
31.
|
|
7. Практична робота №2.
Розв’язування
елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції.
|
7. Практична робота №2.
Розв’язування
елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції.
|
§§25-27
повторити
|
||
|
32.
|
|
8.
Поділ
клітин. Клітинний цикл. Мітоз.
|
Лабораторне
дослідження.
Фази мітозу.
|
§28
опрацювати
|
||
|
33.
|
|
9.
Мейоз.
Рекомбінація ДНК.
|
|
§29
опрацювати
|
||
|
34.
|
|
10. Статеві клітини та запліднення.
|
|
§30
опрацювати
|
||
|
35.
|
|
11.Закономірності індивідуального розвитку організмів.
|
|
§§31-32
опрацювати
|
||
|
36.
|
|
12. Узагальнення знань за темою: «Збереження та реалізація спадкової інформації»
|
|
§§
22-32 повторити
|
Ставлення
робить висновок:
- про
визначну роль спадкового апарату клітини
|
|
|
ТЕМА 5. ЗАКОНОМІРНОСТІ УСПАДКУВАННЯ ОЗНАК (12 год.)
|
||||||
|
37.
|
|
1. Класичні методи генетичних досліджень.
|
|
§33
опрацювати
|
Діяльність (уміння)
застосовує знання:
- для
складання схем схрещування;
- для
оцінки спадкових ознак у родині та планування родини;
- для обґрунтування заходів захисту від
впливу мутагенних факторів;
характеризує:
-
успадкування, зчеплене зі статтю;
-
мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну;
- можливості діагностики
спадкових хвороб людини;
порівнює:
- модифікаційну та мутаційну мінливість;
- успадкування домінантних і
рецесивних ознак;
дотримується правил:
- складання схем родоводів;
застосовує знання:
- для
оцінки спадкових ознак у родині та планування родини
|
Знання
оперує термінами:
-
алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген
називає:
-
методи генетичних досліджень;
-
закони Менделя;
-
форми мінливості;
-
мутагенні фактори;
- види
мутацій;
- зчеплення генів у хромосомах;
наводить приклади:
-
спадкової мінливості;
-
неспадкової мінливості;
-
спадкових захворювань людини;
пояснює:
-
поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота;
-
значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу
|
|
38.
|
|
2. Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. І та ІІ
закони.
|
|
§34
опрацювати
|
||
|
39.
|
|
3. Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. ІІІ закон.
|
|
§35
опрацювати
|
||
|
40.
|
|
4. Ознака організму як результат
взаємодії генів.
|
|
§36
опрацювати
|
||
|
41.
|
|
5. Поняття про зчеплення генів. Хромосомна теорія спадковості.
|
|
§37опрацювати
|
||
|
42.
|
|
6. Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.
|
|
§38
опрацювати
|
||
|
43.
|
|
7. Практична робота № 3. Складання схем схрещування.
|
7. Практична робота № 3. Складання схем схрещування.
|
§§34-38
повторити
|
||
|
44.
|
|
8. Форми мінливості: комбінативна,
модифікаційна, мутаційна.
|
|
§§39-40
опрацювати
|
||
|
45.
|
|
9. Лабораторне дослідження.
Мінливість рослин і тварин.
|
Лабораторне дослідження. Мінливість рослин і тварин.
|
§§39-40
повторити
|
||
|
46.
|
|
10. Мутації: види мутацій, причини та наслідки
мутацій.
|
|
§41опрацювати,
підготувати міні-проект «Складання власного
родоводу».
|
Ставлення
висловлює судження:
- про
важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в
сучасній генетиці;
- щодо
впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання
алкоголю, наркотичних речовин);
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель,
Т. Х. Морган та ін.), у
тому числі й українських (С.М.
Гершензон)
|
|
|
47.
|
|
11.Медична генетика.
Міні-проект «Складання власного родоводу».
|
|
§42опрацювати
|
||
|
48.
|
|
12. Узагальнення знань за темою: «Закономірності успадкування ознак»
|
|
§§33-42
опрацювати
|
||
|
ТЕМА 6. ЕВОЛЮЦІЯ ОРГАНІЧНОГО СВІТУ (8 год.)
|
||||||
|
49.
|
|
1.Розвиток еволюційних поглядів.Перше еволюційне вчення
Ж. Б. Ламарка.
|
|
§43
опрацювати
|
Діяльність (уміння)
характеризує:
- розвиток
поглядів на походження різноманіття живих істот;
порівнює:
- географічне й екологічне видоутворення;
дотримується правил:
- складання елементарних
таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного
світу Землі
|
Знання
оперує термінами:
- вид,
популяція, еволюція, природний добір, антропогенез
дає визначення понять:
- конвергенція, дивергенція, паралелізм;
пояснює:
- основні положення сучасної теорії еволюції;
- популяцію як елементарну одиницю еволюції;
- основні характеристики популяції;
- елементарні фактори еволюції;
- критерії виду;
- способи видоутворення;
- докази еволюції;
- види природного добору;
- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія);
- етапи еволюції людини;
- різноманіття організмів як результат
еволюції;
наводить
приклади:
- адаптації організмів до умов
середовища;
- викопних
організмів різних геологічних епох
|
|
50.
|
|
2. Еволюційне вчення Ч.Дарвіна.
|
|
§44
опрацювати
|
||
|
51.
|
|
3. Еволюційні чинники.
|
§
|
§45
опрацювати
|
||
|
52.
|
|
4. Популяція. Мікроеволюція. Вид. Видоутворення.
|
|
§46
опрацювати
|
||
|
53.
|
|
5. Макроеволюція.
|
|
§47
опрацювати
|
||
|
54.
|
|
6.
Еволюція
людини.
|
|
§48
опрацювати
|
Ставлення
висловлює судження:
- щодо
співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини;
робить висновок:
- про
єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;
- про
значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів;
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток еволюційного учення (Е. Геккель,
Ч. Дарвін, Ж.- Б. Ламарк та ін.), у тому числі й українських (О. О. Ковалевський)
|
|
|
55.
|
|
7. Походження та історичний розвиток життя.
|
|
§49
опрацювати
|
||
|
56.
|
|
8.Узагальнення знань за темою:«Еволюція органічного світу».
|
|
§§43-49
повторити
|
||
|
ТЕМА 8. НАДОРГАНІЗМОВІ БІОЛОГІЧНІ СИСТЕМИ (9 год.)
|
||||||
|
57.
|
|
1.
Екосистема.
Різноманітність екосистем.
|
|
§54
опрацювати
|
Діяльність(уміння)
застосовує знання:
- про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери
для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу
людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних
екосистемах;
розпізнає:
-
основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем;
застосовує знання:
- для складання ланцюгів
(мереж) живлення в екосистемах;
дотримується правил:
- побудови екологічних пірамід
різних типів;
спостерігає:
- дію екологічних факторів на
різні групи організмів;
аналізує та порівнює:
- різні середовища життя;
- природні та штучні
екосистеми;
описує:
- антропічний вплив на природні
екосистеми;
бере участь у природоохоронній діяльності та
дотримується екологічної культури в повсякденному житті
|
Знання
оперує термінами:
-
екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний
ланцюг (мережа), біосфера
називає:
-
методи дослідження процесів в екосистемах;
-
екологічні фактори;
наводить приклади:
-
угруповань, екосистем;
-
пристосованості організмів до умов середовища;
-
ланцюгів живлення;
пояснює:
- структуру екосистем;
- взаємодію організмів в екосистемах;
- структуру ланцюгів живлення;
- правило екологічної піраміди;
- значення колообігу речовин у збереженні екосистем;
- функціональні компоненти біосфери;
- роль заповідних територій у збереженні
біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;
порівнює:
- природні та штучні екосистеми;
- роль продуцентів, консументів, редуцентів у
штучних і природних екосистемах
|
|
58.
|
|
2.
Екосистеми
та їх функціонування.
|
|
§55
опрацювати
|
||
|
59.
|
|
3.
Екологічні
чинники.
|
|
§56
опрацювати
|
||
|
60.
|
|
4.
Середовище
існування.
|
|
§57
опрацювати
|
||
|
61.
|
|
5. Екосистеми та їхня стабільність.
|
|
§58
опрацювати
|
||
|
62.
|
|
6. Біосфера як цілісна система.
|
|
§59
опрацювати
|
||
|
63.
|
|
7. Біосфера та її збереження.
|
|
§60
опрацювати, підготувати міні-проект
|
||
|
64.
|
|
8. Міні-проект «Виявлення
рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості».
|
|
§§59-60
повторити
|
||
|
65.
|
|
9. Контрольна робота №2 «Надорганізмові біологічні
системи».
|
|
§§54-60
повторити
|
Ставлення
робить висновок:
- про цілісність і саморегуляцію живих систем;
- про
значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері;
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх,
Е. Шелфорд та ін.), у тому
числі й українських (М. І. Вернадський);
формує громадянську позицію:
- в
галузі збереження довкілля
|
|
|
ТЕМА 9. БІОЛОГІЯ ЯК ОСНОВА БІОТЕХНОЛОГІЇ ТА МЕДИЦИНИ (4 год.)
|
||||||
|
66.
|
|
1.Поняття про селекцію. Методи селекції.
|
|
§61-62
опрацювати
|
Діяльність (уміння)
порівнює:
- класичні методи
селекції із сучасними біотехнологічними підходами
|
Знання
оперує термінами:
-
біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані
організми
називає:
- методи селекції;
- завдання та основні напрями сучасної біотехнології;
- методи сучасної біотехнології;
- можливості діагностики спадкових хвороб людини;
пояснює:
- переваги та можливі ризики використання генетично
модифікованих організмів;
наводить приклади:
- речовин (продукції), які одержують методами
традиційних біотехнологій;
-
речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії
|
|
67.
|
|
2. Біотехнологія.
|
|
§63
опрацювати
|
||
|
68.
|
|
3.Основи генетичної інженерії. Генетично модифіковані організми.
|
|
§64-65
опрацювати
|
||
|
69.
|
|
4. Клітинна інженерія.
|
|
§66
опрацювати
|
Ставлення
застосовує знання для оцінки:
-
можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних
біотехнологій;
висловлює судження:
- щодо
можливості використання генетично модифікованих організмів;
- щодо
моральних і соціальних
аспектів біологічних досліджень
|
|
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ
|
||||||
|
70.
|
|
1. Основні властивості живих систем.
|
|
_______
|
Діяльність(уміння)
характеризує:
- основні загальні властивості живих систем
|
Знання
оперує термінами:
-
система
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий